Sivut

tiistai 24. maaliskuuta 2015

Puhelinoperaattoreiden rajattomat puhepaketit


Otetaan jälleen esille vanha rutina puhelinoperaattoreiden puhe- ja tekstiviestipaketeista.

Minullakin on käytössä sellainen liittymä, jossa on "rajattomasti" puheaikaa ja tekstareita. Vaan pakettiin eivät sisälly ne puhelut, jotka soitetaan ns. yritys- ja palvelunumeroihin. Palvelut kuten Taksi, Numero- ja osoitepalvelut sekä muut "palvelut" minä vielä ymmärrän. Samaten hieman vikisten ymmärrän Pankit, Vakuutukset ja yksityiset Terveysasemat, ne ovat yrityksiä. Ja osa heidän liiketoimintaansa on saada soittaja maksamaan puhelusta.

Mutta jos soitan vaikka KELAn numeroon 020 692**** niin se ei sisälly operaattorin pakettiin. Samanlaisia numeroita ovat lisäksi VERO 020 697****, Työvoimatoimisto 029504**** Julkinen Terveyskeskus jne... Miksi meitä kansalaisia rangaistaan julkisiin palveluihin soittamisesta?

No, kyllähän minä sen tiedän. Operaattoreiden sietokyky tulee vastaan, koska näihin "palvelunumeroihin" soitetaan varmasti kaikkein eniten ja niissä yleensä joudutaan jonottamaan ennen varsinaiseen asiointiin pääsemistä sekä niiden käyttö ajoittuu parhaimpaan ruuhka-aikaan. Näissä tapauksissa Business on mahtavampi kuin Mooses tai Jeesus.

Kun minä myöhään iltasella, virka-ajan jälkeen haluan soittaa vaikka Timolle, Merjalle, Marjalle, Marjatalle ja tietysti vaikka Helenalle, niin se on pieni itikan pissi näihin ruuhka-aikaan soitettuihin "palvelupuheluihin" verrattuna.

Mutta se kysymys kuuluukin:
Mistä minä tiedän, paljonko soittaminen "palvelunumeroon" käytännössä maksaa - ETUKÄTEEN ennenkuin tulee 60€ lasku. Ei riitä se, että tarkistan palvelun nettisivuilta, että soittaminen maksaa 0,09€ /alkava min. Eikä riitä se, että automaatti ilmoittaa, että jonotus on maksuton, sillä itse asiointi saattaa hyvinkin kestää 42min.

Mistä siis tiedän sisältyykö se pakettiin. Sitä ei operaattori suostu kertomaan. Ei ainakaan toisella kysymällä. Kolmas kysymys on nyt vireillä. Luulisin, että saatte aina olla varovaisia, kun soitatte johonkin 010, 020, 030 alkuiseen numeroon, ne ovat KAIKKI palvelunumeroita.

Se toinen kysymys:
Miksi ihmeessä joku hallitus tai eduskunta on antanut tällaisen tapahtua? Että kansalaiset itse maksavat ensin verot, joilla palvelu tuotetaan. Sitten he maksavat vielä palvelun käyttämisestä. Esimerkiksi KELA ja VERO ovat tehneet mahdottomaksi asioinnin paikan päällä. Monella paikkakunnalla on toimistot lopetettu. Jos netissä asiointi ei riitä tai haluat tarkempaa selvitystä palveluun, niin sitten itket ja maksat puhelimessa roikkumisesta.

Alkuperäinen: http://t.co/Qq8KukURND

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti