Sivut

perjantai 19. tammikuuta 2018

Android Studio kehitystä



Jos oli aikanaan MSDN C/C++ Windows Studio kehitysympäristö massiivinen ja raskas niin ei siitä paljon häpeä Windows Phone 8+ kehitysalusta. Nyt sitten päätin kokeilla Android laitteiden ohjelmien kehitystä. Se on tunnetusti ja jostakin syystä Java ohjelmointia.

Sitä varten pitää ladata yli 700MB asennusmöhkäle Googlen palvelusta. Se asentaa Android Studion tietokoneelle. Sen jälkeen ladataan muut tarvittavat palikat dl.google.com palvelusta. Android Studio syö levytilaa asennettuna 2GB ja projektitiedostot päälle. Eikä asennusosiota voi edes valita. Se asentuu suoraan käyttäjän kotihakemistoon (home).

Tyypillinen ensimmäinen testi uudella ohjelmointikielellä on saada ohjelma tulostamaan laitteelle yksinkertainen teksti: Hello World! Sitä varten Studiossa on valmis esimerkki applikaatiosta. Se ladataan (jälleen) dl.google.compalvelusta ja yritetään kääntää se suoritettavaksi ohjelmaksi (Build). No eihän se tietenkään ensimmäisellä kerralla onnistunut. Puuttui sitä ja tätä kirjastoa ja palikoita. Niiden asennuksen jälkeen itse käännös meni läpi. Koodi näyttää virheettömältä ja ehkä toimivalta. En ole vielä pystynyt testaamaan siltä. Pitää ensin asentaa omalle Linux työkoneelle KVM virtuaalikone, jolla pystyy leikkimään vaikka puhelinta. Sillä en ajatellut ladata applikaatiota ensimmäisenä omalle puhelimelle.:-)

Mutta se alkuperäinen kirjoitelman syy: miksi näistä kehitysvälineistä tehdään niin hirvittävän raskaita ja resursseja syöviä möhkäleitä. Vähempikin riittäisi. Kuten esimerkiksi PHP/HTML5/CSS3 kehitys web-palvelimelle. Se ei vaadi kuin asianmukaisen editorin. Jos ei osaa koodata niin voi käyttää jotakin WysiWyg IDE työkalua, mutta nekin ovat tosi kevyitä käyttää.


Tämä Android SDK ottaa kaiken irti koneesta, eikä Build tapahtuman aikana juuri mitään voi tehdä kuin istua ja odotella. Toki käytössä voi olla useampi kone. Tässä kuva laitteen kuormituksesta SDK Buil yhteydessä.

PS. Android asennusohjelman esimerkki näyttää, että käytössä pitäisi olla vähintään 4- tai 6 -ytiminen 64-bit suoritin. Minulla on vain kaksi. Ehkä siinä on hitauden syy.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti